Sidor

tisdag 29 januari 2013

Köksträdgård i ett litet kuvert!

Äntligen!

Ett kuvert från Impecta Fröhandel, fyllt med det mesta som behövs för att fylla 
odlingslådor och växthus för säsongen! 


I år blir det också ett projekt att flytta hela köksträdgården till andra sidan växthuset.
Det blev inte tillräckligt många soltimmar där den ligger nu... Gör om och gör rätt!

För att få en bild om hur allt kommer att se ut, om det får plats etc så har jag tagit hjälp av ett gratisprogram på nätet där man kan rita upp sin trädgård. Finns ett otal sådana men detta tyckte jag funkade bra:

Enkelt att klicka och dra växter, planteringslådor och byggnader till skissen och sen skriva ut.


Något som jag lärde mig från förra året är att inte odla för många av varje sort. 
Man behöver helt enkelt inte 32 st tomatplantor... :-). 


Liksom förra året blir det mycket bönor av olika sorter, gärna sådana som går att frysa in. 
Vi njuter fortfarande av den enorma skörd av vax- och brytbönor vi fick förra året!
Skall testa några nya sorter i år också, Borlottibönor och "Yin & Yang-bönor"! De senare mest för att de ser så kul ut och kan användas till dekoration, men de lär vara goda också...

Får väl vänta ett tag till innan fröerna åker ner i jorden, fortfarande för långt till våren så jag fortsätter drömma lite...


  

6 kommentarer:

Pia Gustafsson sa...

Vad tråkigt att ni måste göra om. Jag hade den mangolden förra säsongen och blev lite besviken, yin och yang bönorna ska jag testa i år. Kul när fröerna kommer. Kraaam Pia

Husfrun sa...

Härligt, fler som går i odlingtankar ser jag :)
I år vill jag testa mangold för första gången. Men största skillnaden är att vi i år har växthus!

Kamomilla sa...

Längtar längtar efter våren..

Rapport till Vänfors sa...

Blir så sugen på att odla när jag ser ditt inlägg. Förr om åren odlade och planterade jag så skjortan stod rätt ut, blev för mycket till slut. Hoppas du slipper alla jädrans sniglar, inte kul:( Ett tips om inte du redan vet: Mangold ÄLSKAR tång. Alla typer av såna växter gillar det. Plocka hem några tångruskor och gräv ner i jorden och du blir mangoldens favvo:) Hade inte en aning om att det synts varg här hos mig. Hoppas den lyckats ta sig i säkerhet, dvs bort från människor.
Ha det så bra.
Kram Annika

Helena sa...

Hej,
kom in på din sida då jag googlade runt på betongbänkskiva. Helt paff såg jag ett kök som är väldigt likt det vi har tänkt oss. Nämligen ett Ramsjö (svart) med betongbänkskiva.

Om jag förstått det rätt så gjorde ni er bänkskiva själva? Har ni några tips och trix? Do and dont?

Läste vidare på din blogg och insåg att jag hittat en själsfrände vad det gäller inredning :0) (även jag shoppade kivikslådan på IKEA tex).

Superfin blogg

Trevlig dag

Helena

Norr om Köpenhamn sa...

Alldeles snart spritter det i hela kroppen efter trädgårdsarbete och jord under naglarna....våren kom nu!!! Jag sitter här redo med en ny trädgårdsbok i handen 'Gabriellas trädgård' och ser fram emot de första varma solstrålarna :)) Odling ska planeras här med!!

Må gott!
Kram
Ulrika

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...