Sidor

torsdag 4 oktober 2012

Kök & Porslin

Fabrikens torsdagtema

Denna vecka är temat kök & porslin. Eftersom det fortfarande står en icke-färdig köksö i mitt kök så blir det inte några översiktsbilder i det här inlägget! Lite valda delar av favoriterna i köket blir det i stället.
Jag gillar muggar, gärna handdrejade, rustika och lite ojämna. Och så gillar jag kokböcker, som aldrig recepten följs i men som är utmärkt inspiration och vacker dekoration.

Jag gillar inte överskåp i köket, så det har jag inga. Däremot hyllor i olika former och material lite här och där. På de egengjutna betonghyllorna varierar utbudet av muggar ständigt. Just nu är lila en favoritfärg ihop med mattsvart. Svarta muggar och svart skål fyndade jag hos en keramiker på Bornholm för ett 
par år sedan.




Tills alldeles nyss såg det ut så här på stålhyllan jämte spisen. Kokbok, liten skål för vitlöken, lite kryddor och så den lilla espressokannan jag köpte i Italien. Helt oanvändbar på induktionshäll, men så snygg att den får vara framme ändå!




Nu har istället alla kokböcker fått en alldeles egen plats i köket, på väggen ovanför min köpmansdisk.
Enkla tavellister från IKEA samlar alla böcker på ett och samma ställe och blir som en färgklick 
mot den vita väggen.




En annan förälskelse är det blåvita porslinet. Muggar från Portugal och skål från Grekland.
Denna är ett måste när vi gör grekisk sallad hemma, smakar helt enkelt inte lika gott i någon annan skål!




Muggarna släpades hem från Portugal för en massa år sedan. 
Inlindade i kläder i resväskan klarade de flygresan hem utan en skråma!




Har på senaste tiden fått en helt ny favorit, ljuvliga lila kaffemuggen från Terra Nostra. 
Lite ojämn med en skön handgjord känsla. Morgonkaffet smakar inte lika gott i någon annan mugg längre!



Det var lite glimtar från mitt kök och vad man kan hitta däri.
Titta in hos Fabriken och se fler inspirerande bidrag! 



 

4 kommentarer:

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så underbar liten rosa mugg den var super söt. Gillas inte heller överskåp har nästan plockat bort alla från vårat kök men fler står på tur.Måste bara bearbeta mannen lite.
Trevlig helg/Theres

MammaElva sa...

Nämen, vad mycket fint du visar! Jag blev helt kär i dina svartvita muggar... helt min smak!

Ha en fin fredag!!

Rapport till Vänfors sa...

Så mycket fint du hade att visa, gillar verkligen muggar i olika former. Skulle kunna ha hundra olika som används efter dagsformen och lust. Ha en fin helg
Kram Annika

Rosa i huset i vitt sa...

kikar in och önskar trevlig helg
kram Rosa

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...