Sidor

fredag 6 juli 2012

Saftkok & etiketter

Här saftas och syltas det i år!



Första saftkoket är gjort, rabarber och fläder blev det denna gång. Nu har vi nog så vi klarar sommaren, fram till slånbären mognar. Hemmagjord saft är det godaste som finns en varm sommardag!!




 Passade på att göra etiketter till kommande skördar från köksträdgården när jag ändå var i farten. Etiketterna skriver jag ut på datorn, lite enkla sådär. Allt som hamnar i burkar och som kommer från tomten får också tomtnumret på etiketten, närproducerat på riktigt! Saftflaskorna är från IKEA och de fina burkarna hittade jag på en loppis ihop med fina Tina. Ni vet en sån där riktigt sunkig loppis där man plockar fram handspriten så fort man kommer ut därifrån!  Men efter en vända i diskmaskinen så blev alla burkar som nya!






I helgen firar vi dubbelt; både att det var 1 år sedan vi flyttade in i huset och framför allt att Farfar fyller år! Hela 87 år, tro't den som vill! Alla hans barn och nästan alla barnbarnen kommer hit så det blir en riktig familjehelg med restaurangbesök, tårta och konstvernissage inne hos Farfar! Hoppas bara att jag hinner plocka fram kameran mellan varven...

En fin helg från mig till er!

 

11 kommentarer:

Pia Gustafsson sa...

Gillar dina ettiketter och visst är det mysigt med hemgjort. Hälsa Farfar... Kram Pia

Maria- Wikers Liv sa...

Åh, vad fint du gjort! Så roliga etiketter! Gillar!
Hemgjord saft är gott!
Ha en trevlig helg med hela stora familjen!
Kram /Maria

Hemma på Sjuan sa...

Duktiga du som har gjort så mycket saft! Så fina flaskor med egna etiketter.

Önskar dig en härlig fredagskväll!
Kram Suss

LOTTAS HOME sa...

Visst är hemgjort godast. Fina etiketter du gjort.
Stort grattis till farfar!
Ha en fortsatt skön sommar!
Kram Lotta

A House With A View sa...

Stoooooooooooooort grattis till farfar på hans 87-års dag!!! Och till ert 1-åriga firande v husköpet:) Hipp hipp huuuurrra!!!

Huuuuur fint som helst med de där flaskorna och burkarna, supercharmigt! Och så himla gott med hemma gjord saft! Jag hade också tänkt göra rabarbersaft men min planta mådde inget bra så det blev inget...

Vackra foton!!

Stöööööööööörsta kraaaaaaamen aka

Kia sa...

Jag vill också göra saft! Har aldrig gjort men nån gång ska väl vara den första. : ) Ska nog koka rabarberkräm imorgon.
Ha en toppen helg!
Kram Kia

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Hej, vilken fin blogg du har!
Kika gärna in hos mig, jag har just nu en utlottning i samarbete med nätbutiken Tidlösa Ting, dragning den 16 juli. Du kanske vill vara med?

http://emmasvitadrommar.blogspot.se/2012/07/nu-kor-vi-dags-for-utlottning.html

Kram Emma

Queen of Kammebornia sa...

Det är så härligt med egen saft och sylt och burkar och flaskor och etiketter!!!

Camilla/Rufft och Sött sa...

Hej Susanne!
Hoppas ni fick en kanonhelg och att farfar blev riktigt firad!
jadu, havsvindarna en kall vårdag är inte att leka med!
Jag går ut med jämna mellanrum och stoppar i mig vinbär och smultron och inser mer och mer att nu MÅSTE jag plocka vinbären innan fåglarna ätit upp alla!!
Plockade jordgubbar på självplock igår, nästan alla var övermogna så det tog en stund att hitta fina, hjälp vad sommaren springer iväg!..den har ju just börjat!
Hoppas du har det riktigt bra1
kramen!

Queen of Kammebornia sa...

Jag har tänkt på dig och hoppas att hunden mår bra! Och du så klart! Kram!

Queen of Kammebornia sa...

Det låter fint! Grattis till farfar och hoppas ni får det bra!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...