Sidor

söndag 13 maj 2012

Köksträdgården...

Sakta men säkert...

Växer det fram något som liknar en köksträdgård här. Växthuset är färdigmonterat (!) och inrett med planteringslådor som jag målat med Falusvart. Den har verkligen blivit en favoritfärg nu!
Växthuset är fyllt med tomat-, paprika- och chilliplantor som förhoppningsvis skall ge en god skörd. 
Gurkorna som jag satte ut tvärdog när de kom ut i växthuset, har ingen aning om varför... Man är ju nybörjarodlare och detta här första året kommer att bli massor med trial and error!

Växthus, köksträdgård


Odlingslådorna har flyttats igen för femtioelfte gången och har nu landat jämte växthuset. Nu GÅR de inte att flytta eftersom de är fyllda med jord, hoppas att tillräckligt med sol kommer åt bara. Här skall växa ärtor, bönor, morötter, palsternackor, kronärtsskockor och en massa olika kryddor om allt går vägen, väntar bara på den riktiga värmen nu!

Växthus, odlingslåda

Det blev också en spontangrävd rabatt jämte trädgårdsskjulet där jag satt några "gratisbuskar", krusbär och hallon som växte på tomten och nu är flyttade. Kom också på vad de söta "minisolroserna" som växer i grannens schakthög är för något - jordärtsskockor, massor av jordärtsskockor! Denna delikatess som växte mitt framför näsan på oss hela förra hösten utan att jag visste var det var. Ibland känner man sig verkligen som en stadsbo som förirrat sig ut på landsbygden...

bärbuskar, köksträdgård

Har faktiskt lyckats snickra ett planteringsbord också, alldeles själv! Skall bara hämta en plåt hos plåtslagaren och ha på arbetsskivan, sedan ska ni få se bilder. 
Kan ni gissa vilken färg det blev på bordet...?

 

9 kommentarer:

Rapport till Vänfors sa...

Ha ha, måste skratta. Först symaskinsbord och nu ett planteringsbord. Samma här:))
Kram Annika

Anna sa...

Men oj så fint det blir! Ser verkligen härligt ut! Ha en skön söndag!

Maria- Wikers Liv sa...

Vad du är händig!PÅ det mesta!
Nyfiken på planteringsbordet! Svart, kanske? ;)
Jag fick lite plantor igår, av vänner. Hoppas hålla de vid liv! ;) Är ingen mästare på växter... ;)
Kram / maria

Rosa i huset i vitt sa...

Så fint och jag gissar på vitt?

Kram Rosa

Pia Gustafsson sa...

Oj vad tråkigt med dina gurkor. Jag tippar på för kallt och kanske du planterade dem lite för djupt. Planteringsbordet blir så klart svart. Kram Pia

Hemma på Sjuan sa...

Vilken trädgårdsmästare du är! Så mycket du har planterat. Jag gillar oxå Falu svart :)
Kram Suss

Vardaxlyx sa...

Jätte fint =)
Kramkram

Tina sa...

Det var grönt och fint!
Jag tror jag vänt mina pallkragar upp o ner. Jag blir så trött, inte ska väl de där piggarna sticka uppåt, eller?

Kram

Norr om Köpenhamn sa...

Se där...så har du också blivit med trädgårdsland och växthus och oooj vad ni har kommit långt! Jag gräver fortfarande...haha! ;o)
Men jag börjar se ljuset i tunneln! Fast jag kan bara inte bestämma mig vilken färg mina odlingslådor ska få. Valet står nu mellan faluröda, falusvarta eller gröna. Vill ju inte att de ska sticka ut för mycket. Hjälp...vilket dilemma! ;o)
Det ser verkligen jättefint ut hos dig och alldeles snart kan du säkert skörda.

Ha en mysig långhelg och hoppas att du får bra trädgårdsväder hos dig!
Kramar
Ulrika

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...