Sidor

måndag 23 april 2012

If you cant beat them, eat them!

Nässlor!

När de flesta gnyr över att nässlorna sprider sig gör jag små glädjeskutt när de små gröna bladen tittar fram ur jorden! En delikatess och en riktig superprodukt som kryllar av järn och nyttigheter! 



De första späda bladen plockar jag och förväller och gör pesto på. Förväller en hel del extra och lägger i frysen för att ha under säsongen. En del torkar jag och använder då och då i brödbaket. När bladen vuxit sig för stora är de inte längre goda att äta, de hamnar då i en vattentunna och blir finfin gödning för växter och grönsaker under sommarsäsongen. Och inte blir det så mycket nässlor kvar i trädgården heller...



Pröva peston, den är riktigt smaskig!



 

11 kommentarer:

Tina sa...

Nässlor är ju sprängdfyllda med nyttiga saker!
Men smakar sådär, tycker jag.

Ha en fin dag!

Rosa i huset i vitt sa...

Har gjort nässelsoppa en gång för länge sen...har för mig att det var riktigt gott.

Kram Rosa

Maria- Wikers Liv sa...

Oj, vad duktig du är!
Kram / Maria

Limestone by the Sea sa...

Wow, imponerad! kram

Anna sa...

Åh,det kanske är det man ska göra! Tusen tack för inspirationen!

Anna sa...

Åh,det kanske är det man ska göra! Tusen tack för inspirationen!

Anna sa...

Åh,det kanske är det man ska göra! Tusen tack för inspirationen!

Industri house sa...

Du är duktig som bara den :)Jag gillar också nässelsoppa, men dessvärre uppskattas inte denna maten utav resten av familjen:)Ha en härlig dag!kram jessica.

Kamomilla sa...

Det där ser smaskigt ut!!

Anna Truelsen sa...

Åh vilket kanon tips! Måste testa! Kram Anna

Berså sa...

Tack för tipset - nu skall det göras pesto !! :)

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...