Sidor

söndag 25 mars 2012

Min stil!





Temat hos Fabriken denna gång är "Min stil". Spännande tema, och svårt tema!
Tycker alltid det är lika svårt att sätta namn på min stil hemma när någon frågar. För det första så har stilen ändrat sig för varje hus vi byggt. Från ganska standardiserat nybyggt hus med ekparkett och ekkök med tillhörande ekmöbler. Nä, inte mera ek för mig tack! Nästa hus drog lite mer åt New England/lantligt, uppblandat med IKEA och loppis. Lite lagom sådär... 

När vi så hittade en skogstomt lite avskiljt på landet, omgivet av NATUREN åt alla håll och kanter, ja då hände något med stilen igen! Denna gång känns det som om jag har landat i stilen och lugnet som naturen runt om ger. Lite mer avslappnat sådär... 







Några ord som kan sammanfatta min stil är Naturmaterial, Saker från skogen, Betong, Trä och Järn - äkta  och ärliga material med lång livslängd helt enkelt. Naturen blev min inspiration när jag satte mig och ritade vårt nya hus. Jag ville bygga ett hus som var en hyllning till skogen, som smälte in snarare än tog plats. Resultatet blev ett hus med för all del moderna former men med ett rustikt utseende tack vare materialen. Utvändigt, träpanel som behandlades med järnvitriol, för att så småningom bli grå och få samma färg som trädstammarna och försvinna in i skogen. Invändigt, grov finsågad vitlaserad panel i alla gemensamma utrymmen. Råa material i köket, som betongbänkar och takplåt (ja faktiskt!) som stänkskydd vid diskbänk och spis. Gammal gjutjärnskamin som vilar på en grovputsad betongsockel, en 100-årig skafferidörr med massor av patina (och diverse blyertsanteckningar!). Inredningen följer stilen med lite ruffa inslag med ganska mycket svärta ihop med de vita väggarna. Gamla skolstolar och köpmansdisk som fått nytt liv, arvegods blandat med nytt, handgjord keramik i mattsvart. En helt avslappnad blandning av lantligt, industri, bohemiskt och något Ernst-inspirerat inslag.     Varje föremål eller möbel som kommer in skall ha någon speciell känsla eller historia, som den gamla vapenskåpsdörren vi hittade i skogen utanför, kvarlämnad sedan Militären ägde marken här. Området kallas faktiskt för Militärbaracken, kanske har det satt lite av stilen här också!






Se vad andra har för stil hemma genom att besöka Fabriken!


♥ 
 

11 kommentarer:

Maria- Wikers Liv sa...

Jättefint och personligt! Gillar!!!
Kram!

Rapport till Vänfors sa...

Men herregud så fint ni har, blir alldeles målös. Vilka bilder:)
Kram Annika

Hemma på Sjuan sa...

Roligt att se mer bilder från ert hem. Såå fint och så många härliga detaljer.
Kramis

Tina sa...

Många fina bilder och saker, kul att få ha sett det i verkligheten!
Gulliga stenar..

Ha en bra vecka, kram

Två Små Hus sa...

Visst är de söta! Lilla L kom hem med dem en dag, hade köpt dem för egna kronor i granntjejens 'vägbutik' här utanför, gissa om mammahjärtat smälte...

Vardaxlyx sa...

Älskar din stil =)
Önskar dig en kanon fin dag vännen!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En lite avskild skogstomt, så skulle jag vilja bo också. Och jag gillar din stil, färgerna matrialen, allt!
Kramar
AnnaMaria

A House With A View sa...

Oj så himla fint, gah... Så stilsäkert du inrett ditt hem. Gillar alla fina material och blandningen av fina detaljer med färger i inredningen man inte tröttnar på - någonsin. Verkligen superfint!!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Hege Sletsjøe Morris sa...

Så fint bidrag! Liker stilen din.
Ha en fin uke! klem Hege

Norr om Köpenhamn sa...

Gillar din stil :o)

Kastanjestaketet har jag hittat i en dansk livsmedelsbutik som heter Bilka. De säljer lite allt möjligt, precis som Coop o Maxi. Jag tror tyvärr inte att de levererar utanför Danmark. Men jag vet att det finns och köpa i Sverige också, men jag kan inte komma på vad företaget heter som säljer det. Har varit inne på deras hemsida en gång. Prova att googla kastanjestaket.
Jag har inte beställt mitt än eftersom jag inte har berättat för maken om mina idéer..hihi! Men var inne o kikade idag och jag kan få det levererat redan på fredag, så frågan är om jag inte bara ska ta saken i egna händer ;o)))
Jag har ju tänkt sätta igång nu till helgen!

Lycka till med staketet!!
Kram
Ulrika

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Himla snyggt!
Gillar verkligen tanken bakom; att anpassa till huset, som är anpassat efter naturen. Och så inspireras av naturen runtomkring och använda spännande och oväntade material.

Hoppas du har haft en fin tisdag!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...