Sidor

torsdag 9 februari 2012

Glas i inredningen

Glasklart!


Temat hos Fabriken denna gång handlar om glas i inredningen. 
Är ännu inte medlem hos Fabriken, men att skriva på tema är kul så därför hakar jag på!

Jag har en stor förkärlek för färgat glas och använder det närhelst jag kommer åt. I de små fönsternicherna ovanför skafferidörren satte jag in ljungfärgat smyckeglas. Inne i nischerna har jag placerat små danska ljuslyktor, även dessa i ljungfärgat glas. Rutorna släpper igenom ett varmt lagom softat ljus när lampan i skafferiet är tänd. Tänder man ljuslyktorna lyser det som små små smycken inifrån skafferiet, mycket stämningsfullt på kvällstid!



Efter att ha designat just glassmycken under många år så ligger detta material mig varmt om hjärtat
och smyckena får numera även gärna vara en del i inredningen. Gärna ihop med annat färgat
glas, som t ex den här gamla ärvda karaffen


 Ring av Dichroic-glas och silver, gjord i fusingteknik.


Visst gör sig smycken bra som inredningsdetaljer?! I mitt badrum får de bo i ett gammalt kakfat av klarglas.
Pärlarmbanden i grått och rosa kommer från H&M och övriga smycken är min egen design.



De vackra rökfärgade vinglasen är gjorda 1929 på Eda Glasbruk, älskat arvegods.



 Gamla glasburkar som piffats med vintageetiketter och fyllts med semesterminnen.



Avslutar med en bild på en kär "vän". Denna skål i turkost pressat glas fanns i min mormors
hem under hela min uppväxt och påminner mig alltid om henne! Dagen till ära fylld med
blåbärsris som håller på att slå ut!







19 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina glas från Eda, det glasbruket låg alldeles i närheten där vi har sommarstuga. Underbar rosa karaff och jättefina smycken.
Kramar
AnnaMaria

Pia Gustafsson sa...

Så fina detaljer i glas hos dig. Den turkosa skålen är ju bara så gullig. Vackra smycken! Kram Pia

Kamomilla sa...

vackert! Jag gillar turkost!!

Vintage House sa...

Glas är vackert:)
ha en mysig kväll
kram
sandra

PERNILLA sa...

vad fint det var med glasen i nischerna ovanför skafferiet.....

kram från Göteborg och mig.
Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Så fina smycken, var det egen design? Så duktig du är. Snyggt att ha dem så. Kramis

Fru Martinsson sa...

Blir inspirerad och önskar att jag vore mer pysslig. Det är vackert med glas!

önskar dig en härlig fredag!

Tina sa...

Aha, är det så glasfusing ser ut, Så fint!
Har sett skyltar om kurser och undrat vad det är..

Ha en härlig helg! kram Tina

Tina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tina sa...

Jag skrev EN hälsning men det kom TRE..konstigt!

Norr om Köpenhamn sa...

Vilka superfina smycken du har gjort :o) När jag gick min textilutbildning uppe på Glimåkra Folkhögskola, så var det några i klassen som sysslade med fusing. Men jag provade aldrig på det tyvärr. Istället ägnade jag tiden i keramikverkstan ;o)
Glas i alla former o färger är fantastiskt fint. Gillar verkligen dina ljungfärgade glas och kan se det framför mig när det lyser i lyktorna :O)

Ha en finfin helg och njut!!
Kramen
Ulrika

Industri house sa...

Så fina glas du visar!! Jag håller helt med dig om att det är så vackert med alla dessa glas i olika färger:) Ha en riktigt mysig helg, kram jessica.

Vardaxlyx sa...

Jag vill önska söta dig en KANON trevlig helg!! KRAM i massor

A House With A View sa...

Oj oj oj vilken sanslöst fin inspiration hos dig idag!!! Helt uuuunderbara ting av glas!!! Älskar ringen!! Och den fina ärvda karaffen liknar en karaff jag har här hemma, också i färgat glas:))Vackra vinglas, ser ut att vara lite oregelbundna i formen? Jättefin färg på dem också!!!

Önskar dig en riktig fin helg!

Kraaaaaaaaaaaaaaaam aka

Anna sa...

Karaffen var ju bara såå fin! Underbar kulör! Gillade även den härligt blå skålen från mormor!

Kul att du gillade min björklampa! Klart du ska sno idén om du gillade den! Det glädjer mig att kunna inspirera! Ser att du har björkar i din header! Är det n¨ågot du har i ditt hem?

Lilla Kullan sa...

Vackert med glas i alla de former och färger.:-) Kram Stina

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Mycket fint glas! Gillar verkligen färgen på glasrutorna.

Hoppas du får en fin helg!

Den Grønne Baljen sa...

Nydelig glass..den rosa vasen var bare kjempefin..

Og smykkene var nydelige

Ønsker deg en fin helg 0)

Kerstin

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...