Sidor

söndag 5 februari 2012

Fröfrossa!

Hej på er!


I fredags kom två spännande paket med posten, varav ett med bud... Först ett växthus som jag beställt 
på nätet och sedan det som skall bli själva innehållet i växthuset; En låda med massor av olika fröer från Impecta Fröhandel, (Tack Sofia på Hildas Hem för tipset!) nu ska här förodlas i köksfönstret!

Mitt köksbord i fredags eftermiddag.


I och med flytten till landet och den stora tomten så föddes en tanke om att bli, om inte helt 
självförsörjande så i alla fall nästan på grönsaker och frukter. Skall tilläggas att gröna fingrar har jag INTE,
 så det här blir min stora utmaning under 2012!

"Gyllenbär", Physalis blir ett experiment!

Fick tag på fyra olika sorters tomater...

 Planerar för tomater, paprika, chilli och physalis inne i växthuset och att komplettera med odlingslådor för kryddor och rotfrukter på utsidan. Bärbuskarna är redan planterade och till min födelsedag i mars har jag önskat mig äpple- och plommonträd av familjen. Med tanke på hur mycket svamp och bär som vi har i skogen utanför så borde allt detta tillsamman kunna fylla skafferiet med massor av goda vitaminer!

Kikärter går åt mycket här hemma, de får klättra på utsidan av växthuset.


Nu väntar jag bara på barmark så att vi kan börja mura upp en grund för växthuset!
Hur har ni det med odlingar?

Susanne


14 kommentarer:

Tina sa...

När du lärt dig kan du lära mig..helt lost bland det där med fröer!
Vi fyller i samma månad, mjau!
Läste att ni skulle gjuta betongskivor, måste lära mig det också..

kram o ha det gott/Tina

Vintage House sa...

Hej
ja du fröer då är jag helt ute och seglar vet absolut ingenting...
Men en dag kanske tiden finns för mig med skulle vilja....
ha en skön söndag
kram sandra

Tina sa...

Jag med!!!

kram igen

Tina sa...

Blev lite fundersam nu, du använder väl spärrgrund?!

kramen

Kamomilla sa...

Oj vad spännande! Önskar jag kunde vara lika entusiastisk men hos oss är det gubben som står för det. Han studerar till odlingsträdgårdsmästare nämligen. Själv har jag aldrig hittat gnistan för något som gäller odling..

Rosa huset i vitt sa...

Hej jag brukar så tomatfrön ,blir ganska bra och lite sallad, rädisor.

Kram Rosa

Tina sa...

Jag har blivit rena följetongen här inne idag, några trolltinor på sidan här..he he.
Bets kan blöda igenom även alkydbaserad grundfärg men oftast inte när den spärras, därav spärrgrund.
Vet inte vilket märke eller sort du använder men det går nog bra nu.
Delningsknappen bjöd Blogger på en dag, vet inte hur man gör.
Kanske uppdatera datorn eller via Firefox om du inte har den.

kram igen igen

Helena -Hemma hos oss sa...

Har inga gröna fingrar alls, men jag ska kanske försöka mig på något nytt i år, tomaterna klarade jag iallafall förra året haha.
Beställde du fröpåsarna? Måste läsa inlägget igen, hihi.
Lycka till, och ha en trevlig kväll!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å så roligt! Både växthus och en massa fröer, vilka underbara paket att få. :-)

Stort tack för ditt bidrag till min pysselutmaning. Supersnygga kuddar!

Hoppas du har haft en fin helg!

Tina sa...

Herregud nu är jag här igen, glömde säga att jag använder Nordsjö Spärrgrund..biter på allt.

kram

Vardaxlyx sa...

Hihi frön är ju kanske inte min grej men som Tina skriver så kanske du kan visa oss när du har gjort ditt ;-)
Mega stora kramar denna måndag!

Inspiration by Åsa sa...

Underbart att odla själv!!! Blir ju mycket godare då. :-)

Fru Martinsson sa...

Låter härligt! Tycker det är mysigt när barnen är med och planterar och sedan kan se hur det växer. Blir roligare att äta sedan också!

Ha en fortsatt bra dag!

EvaB sa...

Vilka härliga vårprojekt du har satt igång med! Jag som alltid hoppas på låång (inomhus)vinter har börjat inse att snart är våren här och alltså snart dags med just fröer och trädgårdsplanering. I år ska jag börja med dahlior...
Glad februaritisdag!
Eva

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...