Sidor

söndag 18 december 2011

Julpyssel

Godkväll!

Jag tänkte hänga på Fabrikens tema som denna gång är julpyssel. Pysslat har vi gjort lite sporadiskt den här vintern, jag och dottern. I arbetsrummet står ett stort bockbord med allehanda pysselmaterial på. Ser förfärligt stökigt ut just nu med papper, kottar, granris och pinnar högt och lågt, men det är så lätt att bara gå dit och sno ihop någonting när lusten faller på. Så tycker jag att julpyssel skall vara, lustfyllt och lite som man känner för.

Det mesta av vårt pyssel går i naturens tecken och jag försöker använda det som skogen ger. Dels för att det är ekonomiskt, men mest för att jag gillar det. In med skogen i huset bara!

Här kommer ett urval av vad vi har pysslat ihop till julen.



Enklaste dörrkransen av en halmstomme, vit sprayfärg, granris och... utslagna videungar!
Hjärtat och hästen hittade jag i vår jullåda från förra året.



Favoriten på matbordet! Strandfyndsbrädan med hål och julgransljus.




 Världen enklaste julbak; Färdig pepparkaksdeg och mandel, urgoda!



 Stjärna gjord av nedfallna grenar från vår skog och en batteridriven ljusslinga, ger
skogskänsla på vår köksvägg. Stjärnan är ihopbunden med spoltråd och sedan har jag
lindat grovt snöre runt ändarna.



Dotterns hjärtan med fjädrar och den enklaste juldekorationen, antik korg fylld med
granris och handstöpta ljus. (Det barrar förfärligt efter ett tag...)



 Stooort hjärta av svarta träpärlor och en tofs gjord av silkessnören i bästa Montazamistil! Julgrankulan tillför lite bling bland alla matta och grova material i rummet.




Adventskalendern gjord åt dottern. Av strandfyndad bräda, handritade sifferskyltar
och gammaldags papper med snöre runt.


Det fina papperet passade också till strutar runt hyacinterna!



Hjärta gjort av ståltråd och mitt favoritmaterial - ull!


Det var allt pyssel från mig denna gång, nu kan julen komma!


Susanne

20 kommentarer:

Tina sa...

Hi hi, sådana hjärtan med pärlor tänkte jag också göra. De är så dekorativa!
Mycket pyssel du har gjort, gillar alltihop.
Sitter här men borde skura lite till men tror jag tar lite glögg istället...

KRAM

Vintage House sa...

Hej
så mycket härlig ni har gjort, min glasveranda har varit mitt pysselställe men är nu upprensat:)
ha det så mysigt
kram
sandra

Vardaxlyx sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på denna måndag!
Kramkram

millandante sa...

Underbart inlägg med så mycket inspiration!!! Tack:)

Kram

Petra-Lantlig Charm sa...

Va mcket fint du gjort!! Jag har knappt gjort nått iår men det går bra det med, hihi!

Va kul att du gillade sakerna!!!

Ha en skön dag och kväll!

Kram Petra

Ika sa...

Det var inte dåligt pysslat tycker jag. Många fina saker!

Casa of Mia sa...

Så mycket fint ni har gjort:)

hemma hos lilla mej sa...

Vad mycket fint du bjuder på .Bara så himla mycket fint.Ha en fin tisdag julkram Rita ♥

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så mycket fint ni pysslat. Strandfyndsbrädan med ljus är verkligen snygg.

Hoppas du får några riktigt fina dagar nu innan julhelgen!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Här är så mycket fint pyssel, man blir alldeles inspirerad:-)

Du har vunnit nåt litet, kika in hos mig!
Kramkram H.

A House With A View sa...

Oj vilken uuunderbar inspiration!! Så mycket ni hunnit med och så vackert ni pysslat - avis!!!! Har tänkt hinna med så mycket den här julen men det blev inte riktigt som jag tänkt mig! Glad dock att se sååå fin inspiration här hos dig :))

Stöööörsta kraaaaaaaaaaaamizen aka

curlingmamman sa...

Så fint ni har det :) kram

millandante sa...

Kul att du vill vara med i tävlingen!:)

Kram kram

Industri house sa...

Så inspirerad jag blir!!Ni har ju pysslat hur mycket fint som helst, mysiga bilder :))Ha det gott, kram jessica.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej igen... tror att jag råkade trycka lite snabbt på "töm" av skräppost-mappen ikväll... och att ditt namn kanske (mail) flashade förbi. Kan du isåfall skicka det igen...:-) Kram H.

BBQ VILLAGE sa...

Massor med fint pyssel måste jag säga och håller med om att det NATURLIGA är finast - har kört den varianten själv också. Hjärtat med de svarta pärlorna var supergulligt ;) Nu välkomnar vi julen!

Kram F

Kamomilla sa...

Kikarin för att önska dig en fridfull jul!

Tina sa...

Jag vill gärna önska dig en riktigt God Jul!

Många tomtekramar från mig/Tina

Humlans Lott sa...

Jättesnyggt med drivvedsljusstaken! Och vilken kul idé - tack för toppen tips!

God fortsättning och Gott nytt!

Anonym sa...

Läste om dig i Älskade hem. Så mycket fint. Älskar plankan med julgransljus och stjärnan. Lill

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...