Sidor

onsdag 2 november 2011

Favoriter i köket

Allting i mitt kök är favoriter, det går inte att välja någon speciell del! Däremot kan jag säga att köket är min favorit i huset! Köket var det första som ritades in, med skafferi och allt, sedan fick resten av huset utforma sig efter köket. Den första bilden ni kan se är den ursprungliga skissen; Lite stramare, lite svalare än vad det blev i verkligheten...

Köket är den del av huset som jag under hela planeringsstadiet och bygget haft en klar och tydlig bild av, sedan har materialen fått växa fram efterhand. Som de svarta ramluckorna från IKEA, monterade med stödsidor emellan och med framdragen profilerad sockel för att kännas platsbyggt. Som den finsågade träpanelen på alla väggarna, som den lackade zinkplåten till stänkskydd (som egentligen används till att bandtäcka tak, plåtslagaren blev något förvånad över min beställning...), som den underbara 100 år gamla skafferidörren, som de små fönstren med ljungrosa glas ovanför skafferidörren, som Josef Frank-tapeten inne i skafferiet, som betongbänkskivorna, porslinshon, den breda induktionshällen med den rejäla vertikalfläkten, som den gammeldags ugnen och den maffiga blandaren. Allt har valts med omsorg och alla delar och material i köket känns nu också helt rätt.

Den stora utmaningen har varit att hitta de saker jag velat ha och ändå hålla en begränsad budget. Tack vare IKEA, Blocket och en del annorlunda lösningar så gick det ganska bra. Det som är kvar att göra nu är en köksö mitt på golvet, troligtvis med en gammal köpmansdisk som stomme...

Kort sagt, köket är min stora förälskelse i vårt hus! Det är också i köket som hela familjen tillbringar mest tid, matlagning, läxläsning, pyssel, fika eller lek med hunden... Håll tillgodo med bilder från mitt kök!













En trevlig onsdagskväll till er alla!

Susanne

9 kommentarer:

Kamomilla sa...

Underbart kök! Härliga lösningar och inte minst- det vi saknar mest: ett skafferi! Härligt!

Petra-Lantlig Charm sa...

Vilket underbart och personligt kök du/ni har!! Mycket som faller mig i smaken å det syns att det är igenomtänkt in i minsta detalj! Åh va kul att ha ett kök man gjort alldeles själv!!

Kram Petra

Camilla sa...

oj wow! vilket underbart kök! man ser bra att detta inte bara e en plats att laga mat på, utan en plats att trivas på. jätte snyggt! om jag nånsin bygger hus eller gör en stor renovering har jag iallafall hittat en BRA inspirationskälla :) min favorit e nog skafferiet!

Camilla/Rufft och Sött sa...

Sååååå fiiiiint!
Köket är hemmets absolut viktigaste plats tycker jag, alla kategorier!
Hoppas du får en riktigt fin kväll!
Kram

Vintage House sa...

Hej
Ni har ett fantastiskt kök och härliga personlig lösningar:)
ha en skön och vacker alla helgona!
kram
sandra

Ika sa...

Underbara betongskivor. Var fick ni tag i dem?

Jimmy Schönninge HEM sa...

Ditt kök var verkligen vackert! Det var lite extra lycka när man fick se ett så stort och fint skafferi!

Camilla/Rufft och Sött sa...

Berättade just för maken om ert kök! Ska visa honom bilderna.
Japp, griffelväggen är hos oss.
Vi har just kommit hem. Det var kanonväder när vi åkte iväg på utflykt tidigare, men så plötsligt rullade dimman in över landskapet..
Ha det bra!
Kram Camilla

Tina sa...

Snyggt kök, det gillar jag!
Skafferiet är ju to die for..

kramen o må så gott/Tina

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...